Sunday, August 2, 2009

Kasihanilah Kami

Saya cukup marah!

Cukup benci!

Maaflah kerana permulaan teruk sebegini.

Saya cukup sedih. Seolah-olah saya memahami perasaan mereka apabila mereka ditemu bual tentang kekecohan yang berlaku berdekatan dengan permis mereka. Mungkin disebabkan antara saya dan mereka adalah peniaga, jadi saya dapat memahami apa yang mereka rasakan. Ini semua gara-gara berita yang disiarkan di Buletin Utama TV3 malam tadi berkenaan demonstrasi jalanan untuk menyuarakan hasrat mereka agar dimansuhkan ISA. Sudahlah hampir setiap hari saya melalui area tersebut untuk ke kolej saya.

Terlupakah mereka bahawa Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya telah melalui pelbagai ujian dan fitnah yang lagi hebat. Tapi adakah kita yang membaca Sirah Nabawiyyah berulang-ulang kali ini atau mendengarnya daripada ceramah-ceramah mengetahui mereka menggunakan demonstrasi jalanan sebagai cara untuk meluahkan ketidakpuashatian mereka? Tentu TIDAK bukan? Sabda Rasulullah s.a.w:
"Barang siapa yang mengada-ngadakan di dalam urusan kami (iaitu di dalam perkara berkaitan agama) apa-apa yang tidak ada padanya, maka tertolaklah ia".

(HR Bukhari)
Tak terfikirkah mereka tindakan mereka itu menyusahkan orang lain? Tak simpatikah pada mereka yang seagama kita? Tak malukah mencalarkan imej Islam di kaca mata pada mereka yang bukan beragana Islam? Niat mereka ini memang baik, tapi adakah Islam berkonsepkan "Matlamat Tidak Menghalalkan Cara"? Sedangkan Allah telah berfirman:
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."

(terjemahan Surah Al-Nahl:125)
Sabda Rasulullah s.a.w pula:
"Sesiapa yang ingin menasihati orang yang berkuasa, janganlah melakukannya secara terang-terangan. Sebaliknya hendaklah dia memegang tangannya (pemerintah itu) dan bersendirian dengannya (menasihati tanpa membuka aibnya secara umum). Jika diterima maka dia berjaya, jika tidak dia dianggap telah menunaikan tanggungjawabya."

(HR Ibn Abi 'Asim)
Bukalah mata hati anda! Nabi s.a.w telah melaksanakan urusan dakwah dengan penuh hikmah dan memerintahkan para sahabat menggunakan hikmah dan kebijaksanaan dalam menyampaikan dakwah.

Jadi mengapa perlunya demonstrasi jalanan ini? Sudahlah menyalahi undang-undang, malah bercanggah dengan syarak pula! Kalau nak hantar memorandom kepada Yang di-Pertuan Agong pun atau menyuarakan ketidakpuashatian, kenapa perlu sampai berarak? Kenapa tidak menghantar wakil untuk ke Istana Negara atau ke 'pihak-pihak tertentu' dan menyampaikannya secara aman? Kenapa pula sampai peniaga macam kami terpaksa menutup kedai? Kenapa sampaikan orang awam ketakutan terperangkap di dalam bangunan untuk menyelamatkan diri? Adakah anda hendak kami memahami dan bersabar atas 'niat murni' anda itu seolah-olah anda memperjuangkan hak-hak kami?

Ya, memang betul apa yang anda tentang itu merupakan tentangan terhadap suatu bentuk kezaliman dan kesilapan mereka. Tetapi fahamilah, budaya ini pencetusnya adalah orang kafir. Kemudian budaya ini tersebar ke negeri-negeri kaum Muslimin melalui budaya barat yang disalurkan melalui media elektronik seperti filem-filem barat dan media cetak. Jadi, demonstrasi ini ada unsur-unsur tasyabbuh (penyerupaan) dengan budaya orang kafir, walhal Rasulullah s.a.w bersabda:
"Siapa saja yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk dalam golongan mereka."

(HR Abu Dawud)
Tanyalah diri anda siapakah 'mereka' yang kita menyerupai suatu kaum yang berdemonstrasi itu? Mahukah anda termasuk dalam golongan 'mereka'? Apa yang membingungkan lagi, sikap penentangan kepada pemerintahan yang dipimpin oleh pemimpin yang beragama Islam adalah bertentangan syarak dan menunjukkan ciri-ciri golongan khawarij (melampau dalam mengkafirkan sesiapa yang melakukan dosa, sedangkan tidak semua orang yang berdosa menjadi kafir). Sedangkan Nabi s.a.w bersabda:
"Daripada Ummu Salamah, Rasulullah s.a.w bersabda: Akan ada sepeninggalanku nanti pemimpin yang kalian mengenalinya dan mengingkari kejelekannya, maka barang siapa mengingkarinya bererti dia telah melepas diri, dan barang siapa yang membencinya bererti dia telah selamat, akan tetapi barang siapa yang meredhainya akan mengikutinya. Para sahabat bertanya: Apakah kita tidak perangi dengan pedang? Baginda menjawab: Jangan, selama mana mereka masih menegakkan solat di tengah-tengah kalian."

(HR Muslim)

Janganlah mengatakan mereka tidak solat pabila mereka bersendirian dan dengan itu dijadikan alasan untuk perangi mereka. Bukankah mereka ada solat bersama-sama kita seperti mana yang disiarkan di kaca tv?

Sebenarnya mereka yang terlibat dalam demontrasi tidak melibatkan pentingnya kesempurnaan akidah, akhlak dan ibadah yang perlu wujud dalam 'peserta-peserta' mereka walaupun mereka mengaku mewakili pertubuhan yang mewakili Islam. Malah mereka mengislamisasikan pula tindakan mereka yang berbudaya kafir ini dengan laungan zikir-zikir dan solat hajat berjemaah. Sedarlah! Kemungkaran bukannya diingkari dengan kemungkaran sebagaimana tuntutan Allah dalam firmanNya:
"Dan bila dikatakan kepada mereka: Janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi. Mereka menjawab: Sesungguhnya kami orang-orang yang melakukan perbaikan. Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak sedar."

(terjemahan Al-Baqarah:11-12)
*Berkemungkinan 'suara' saya ini kedengaran seperti datangnya daripada anjing mahupun barua kerajaan. Tapi silalah adili hujah-hujah saya dengan mata hati anda, lapangkanlah dada anda untuk menerimanya walaupun pahit bagi anda terima.

P.S: Sampaikanlah kepada pejuang-pejuang Islam kita. Bukan begitu caranya 'bertempur di medan perang'. Kembalilah pada Al-Quran dan As-Sunnah yang telah Allah sempurnakan agama kita
.


6 comments:

Tendou Sani said...

bernas tul idea hg...respect dgn hujah2 nyg berdasarkan quran dan hadis...sy rsa cemburu dgn pengetahuan dan kelantangn awk dlm berhujah dn memberi pendapat...(ayat agak skema...(--"))
haha...tp x kesah sal leh blaja kat blog awk nih...hehe;P ganbatte...truskan usaha dakwah...aku pon nak kna berusaha lbey...k...salam alaik~

Qalam (pena) said...

wa'alaikum salam sani. alhamdulillah, time ksh. insyaallah aku cbe hasilkan entri2 y brkualiti bersumberkan nas2 y sahih. *mmg skema pn ayat ko tu,hehe

Ilham Liyana said...

chayo! :D

Qalam (pena) said...

wah! lme da x bg 'ular' y plg pjg di dnie kt blog ak, hehe

Anonymous said...

bagus2,teruskan usaha murni ko ni..aku xbape nak ade masa nak baca sume..maklum la dah part5,sibuk trok,ha3..basim

Qalam (pena) said...

time ksh sahabatku basim. xkesala, jnji de gak ko lwt blog ni. bley tulkn slp aku

 
Minima Glass Blogger Template by Competitions World | Originally Minima Template by Douglas Bowman