Saturday, September 26, 2009

Kemeriahan Aidilfitri

Raya tahun ini berlainan sedikit daripada tahun-tahun lepas. Dulu naik van sekeluarga balik ke kampung. Sekarang ini bila sudah besar, kaki pun dah panjang-panjang tak bolehlah balik ke kampung dengan menaiki 1 van Mez beramai-ramai lagi. Ditambah lagi van sebaya saya itu selalu berasap dan membuatkan hati juga mendidih berasap sewaktu berpuasa, eloklah raya tahun ini kami balik ke kampung menaiki kereta.

Alhamdulillah, disebabkan tahun ini Umi sudah membeli kereta baru, selesalah sedikit perjalanan ke kampung. Saya pun merasalah pandu kereta ke kampung tanpa berganti-ganti seperti sebelum ini. Baru tahu macam mana penatnya pandu kereta berjam-jam. Aduyai...

Tapi yang bestnya dapatlah bergerak sendiri pusing-pusing Melaka, ziarah rumah kawan-kawan dan guru-guru.

SEHARI SEBELUM RAYA

Lepas saja solat Subuh, terus siap-siap bergerak. Mulut sayalah paling bising pagi itu. Mana tak nya, adik-adik yang lain macam pahat. Nak diberitahu, baru buat kerja. Apa-apa pun saya minta maaf, marah saya itu bukan marah semata, tapi untuk kebaikan juga sebelum Umi dan Ayah marah dulu.




Berehat sebentar di R&R sebelum memulakan perjalanan seterusnya.


Akhirnya tiba juga di kampung Tedong Darat


Jangan percaya dengan P. Pot. Dia berlakon je ni!



HARI RAYA PERTAMA

Sesi bermaaf-maafan antara keluarga di pagi raya.








Bersarapan sebelum beraya ke Pengkalan Balak.


Konvoi beramai-ramai!


Kereta tersangkutlah pula. Memang Mak Teh Jamiah tak kan lupa kenangan ini.

HARI RAYA KEDUA






Rasanya tak terlambat lagi nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA kepada semua kawan-kawan tak kiralah sama ada kita pernah bersua atau tidak. Dan rasanya raya tahun ini memang bermakna. Dapat juga saya menziarahi kawan-kawan dan guru-guru yang dah lama sangat tak berjumpa.

MAAFKAN SALAH SILAP SAYA sama ada saya tak sedari, apatah lagi yang saya sedar.

0 comments:

 
Minima Glass Blogger Template by Competitions World | Originally Minima Template by Douglas Bowman