Tuesday, November 10, 2009

Semoga Pak Lang Sihat

11 comments
Akhirnya sampai juga tren yang ditunggu. Letih, mengantuk dan sakit kepala mula datang menghinggap. Kekerapan penangguhan perjalanan tren ke Shah Alam selalu membuatkan saya agak tertekan. Walaubagaimanapun disabarkan juga hati menghadapinya kerana masih ada setahun lagi saya akan melalui hari-hari yang sebegitu.


Berita baiknya tamat juga midterm exam.

Tiba-tiba teringat pula janji saya kepada Mak Lang semalam semasa beliau menelefon saya.

"Sya'i, esok Sya'i ada apa-apa tak? Mak Lang nak mintak tolong mandikan Pak Lang esok. Dah seminggu Pak Lang tak mandi lepas keluar hospital minggu lepas. Mak Lang cuma bersihkan dia dengan kain basah je."

Saya terdiam. Rasa untuk bertanggungjawab dan simpati menyelinap apabila mengenangkan mereka hanya tinggal berdua sahaja kerana ketiadaan zuriat. Usia mereka juga yang sudah hampir memasuki 60-an kerap pula keduanya jatuh sakit. Tambahan pula saya dianggap sebagai anak mereka dalam ramai-ramai anak buah kerana sejak usia saya 3 tahun sudah dibela oleh mereka sewaktu keluarga saya agak sudah ketika itu.

"Insya-Allah, Sya'i datang esok eh," perbualan kami ditamatkan.

MAHUKAN KEBAIKAN? HADAPILAH UJIAN

"Pak Lang masuk hospital?" tanya saya kepada Umi.

Umi mengiyakan dan menyuruh saya bersiap melawatnya di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada malam itu juga. Inilah kali pertama Pak Lang ditahan wad akibat kencing manis yang dihadapinya. Akhirnya apa yang saya bimbangkan selama ini terjadi juga.

Sewaktu perjalanan ke sana, saya teringat kembali keadaan saya apabila dimasukkan ke hospital ketika saya berumur 9 tahun. Ini adalah gara-gara pankreas saya bengkak akibat kemalangan dengan sebuah van semasa berbasikal. Lalu saya melambung dan terjatuh ke atas handle basikal yang sedia menegak terpacak.

Akibat daripada impak tersebut membuatkan saya langsung tak dapat bernafas! Tiba-tiba hati saya diselubungi ketakutan. Pada saat itu hanya 'mati' saja yang dapat saya fikirkan. Entah dari mana orang datang mengelilingi saya menyuruh saya mengucap tetapi saya hanya boleh tercungap-cungap kelemasan. Seketika kemudian barulah saya dapat bernafas. Namun ketakutan masih lagi menyelubungi hati saya.

Kemudian saya dimasukkan ke hospital dan ditahan untuk dilakukan rawatan lanjutan. Pelbagai wayar dan tiub dicucuk di badan saya, begitu juga dengan hidung saya untuk menyedut keluar cecair berlebihan di dalam perut akibat pembengkakan pankreas saya.

Pada malamnya saya akan mencabut semua wayar dan tiub pada badan. Hampir setiap malam itulah kerja saya apabila terjaga. Tetapi elok pula jururawat tak mengesyaki itu adalah perbuatan sengaja saya sendiri. Mungkin disangkakan kelasakan tidur seorang budak.

Saya yang masih lagi budak hingusan ketika itu hanya mengenal perkataan 'derita' menurut apa yang saya lalui ketika itu. Saya juga 'menderita' melihat orang di sekeliling saya selama ini bersedih.

"Apa jenis musibahlah yang menimpa," saya merungut seorang diri ketika itu.


DIZIARAHI

Kelihatan Cikgu Puziah dalam keadaan samar-samar. Saya sendiri tak dapat bezakan antara khayalan dan realiti kerana sepanjang siang dan hampir keseluruhan malam saya akan tidur.

Tengah-tengah malamlah baru saya terjaga. Saya lihat rak di sebelah katil. Terdapat beberapa hadiah yang saya sendiri tak tahu daripada siapa. Tiba-tiba saya teringat kehadiran Cikgu Puziah pada tengah harinya. Cikgu Puziah termasuk dalam list cikgu yang garang dan saya geruni.

"Mungkin ada antaranya yang cikgu beri," bisik hati saya.

Hati saya terharu. Terasa begitu semangat untuk segera sembuh. Nak balik rumah tinggal dengan Ayah dan Umi. Nak pergi sekolah jumpa kawan-kawan dan cikgu-cikgu, rindu! Saya bukanlah seorang yang menonjol dan tak ramai pula kenalan yang ada. Walaubagaimanapun apabila ditimpa ujian sebegini membuatkan saya tersedar akan kehadiran saya pada mereka.

Rupanya selain daripada keluarga, ada juga insan yang lain mengambil berat akan diri ini.

Melihat kesunyian hospital ditambah pula dengan cerita-cerita seram yang ditonton memaksa saya untuk terus memejam mata supaya kembali tidur.

MENZIARAHI


Sampai juga di HKL. Apabila masuk saja di pintu utama bangunan itu bau hospital menerjah masuk hidung. Entah mengapa sendi-sendi saya lemah serta-merta. Seram sejuk saya dibuatnya. Kenangan ketika dimasukkan ke hospital dulu bermain-main di fikiran. Sebolehnya saya tak mahu lagi mengingatinya. Fobia!

Kami sekeluarga terus ke tingkat 16 di mana Pak Lang dirawat. Apabila sampai kelihatan Pak Lang sudah pun tidur, yang ada cuma Mak Lang menunggu di sisi. Keadaan Pak Lang tidaklah sampai ke tahap kritikal sehingga terpaksa dipotong kakinya bagi menegelakkan jangkitan, cuma perlu dijaga supaya tak mengalami apa-apa luka dan kecederaan saja.

Sementara menunggu Ayah dan Umi berbual-bual dengan Mak Lang, saya pergi meninjau dari bilik ke bilik pesakit. Makin lemah untuk melangkah dari bilik ke bilik. Sedih, sayu, dan simpati melihat suasana sebegini.

Sememangnya bertuah pekerja-pekerja di hospital. Setiap hari mereka dapat menziarahi pesakit-pesakit yang sedang menghadapi dugaan daripada Allah. Dapatlah mereka lebih beringat akan kematian dan masa sihat mereka. Lantas kesedaran mereka dapat dikekalkan untuk mengelakkan diri daripada melanggar perintah Allah. Cemburu pula kepada kawan-kawan saya yang kini sedang bergelut dalam jurusan perubatan.

BERHARAP

Apa yang saya dapat lakukan adalah menggantungkan harapan kepada-Nya. Alahamdulillah, Pak Lang nampaknya sudah sihat dan kini beliau boleh menggunakan kerusi roda untuk bergerak. Kedatangan saya rasanya menggembirakannya apabila Mak Lang memberitahu selera Pak Lang bertambah pula hari ini apabila dua kali meminta untuk ditambah nasi.

Walaupun Pak Lang begitu garang kepada saya semasa saya masih kecil dan suka pula menakutkan saya dengan saiz tubuhnya yang besar itu, tetapi apabila keadaanya jadi sebegini membuatkan kelakuan beliau dahulu kini menjadi 'perlahan'. Tiada lagi kekekokan hubungan antara kami akibat perbuatannya yang lampau. Kini terpancar kemesraan sesama kami.

Saya panjatkan kesyukuran kepada-Nya dengan apa yang terjadi. Mungkin inilah sebahagian hikmahnya.

Saya juga cuba untuk seredha yang mungkin untuk apa yang bakal diuji-Nya.

Read More...

Sunday, November 1, 2009

Sememangnya Saya Tahu, Tapi...

3 comments
Ouch, panasnya! Umi tersenyum melihat anak lelaki ini mengomel daripada tadi. Baru diminta tolong memasak sudah banyak merungut.

"Ha, itu baru minyak panas kau kena. Kalau kat akhirat nanti panas yang kau rasa itu lagi berganda-ganda," kata Umi.

Ungkapan kata yang membuatkan saya diam. Memang tak asing lagi untuk didengari. Bahkan daripada kecil lagi kita sudah mendengarnya. Cuma ia bergantung pada sensitiviti setiap individu dalam menerimanya, sama ada kata-kata tersebut mampu menyentuh hati atau sekadar menggetarkan tulang-tulang di telinga sahaja.

Tanpa banyak cakap lagi saya terus siapkan kerja-kerja menggoreng walaupun entah berapa kali tangan terpercik lagi dengan minyak panas. Setiap kali terkena ada 1 perasaan yang menyelinap di fikiran saya.

Kesedaran! Kesedaran yang mendatangkan keinsafan.

Lantas fikiran saya terus melayang. Otak cuba laksanakan fungsi flashbacknya di mana mengingatkan saya segala silap dan salah yang saya lakukan sebelum ini sama ada disengajakan atau tidak.

Sedangkan ketika itu saya tahu saya zalimi diri sendiri. Tahu adalah salah menggunakan kurniaan Allah bukan untuk yang sepatutnya, tahu setiap baik dan buruk yang kita lakukan ada ganjaran dan habuannya. Apabila baru dirasakan sedikit sahaja 'bunga-bunga' kepanasan api neraka barulah hadirnya perasaan keinsafan tersebut.

Tahu-tahu pun berdosanya melakukan apa yang ditegah-Nya dan meninggakan apa yang disuruh-Nya serta adanya azab yang maha pedih menanti di akhirat, mengapa saya masih lagi melakukannya? Hairan!
Lamunan saya terhenti. Bukan malas memikirkan jawapan-jawapannya, tetapi buntu memikirkannya. Saya berfikir sejenak dan menyoal diri mencari jawapannya.


NAK KATA TAK TAHU, TAK MUNGKINLAH

"Ehem..ehem!! Assalamu'alaikum!"

Bagaikan gugur jantung dibuatnya apabila disapa dengan salam secara tiba-tiba. Masing-masing terkejut dan terus duduk berjauhan sambil sibuk mengemaskan diri. Yang perempuan pula mula membetulkan tudung.

Salam yang diberi tak berjawab lagi.

"Dah kahwin ke? Dah lama kamu buat kerja ni?"

Pasangan tersebut hanya mampu tunduk membisu. Mulut bagaikan terkunci dan seolah-olah seperti pesalah menanti hukuman yang bakal dilaksanakan sebentar lagi. Ketika itu mulalah terbayang aib yang bakal menimpa keluarga mereka nanti serta tersedar akan perasaan malu yang akan mereka bawa sepanjang hidup mereka bersama dan persepsi orang sekeliling terhadap mereka.

"Saya tanya lagi ni, dah lama ke kamu buat kerja ni?" kali ini dengan nada yang lebih tinggi.

Lamunan terhenti.

"Ampunkan kami tuan..ampunkan kami. Kami bersalah, jangan bawa cerita ini kepada keluarga kami. Cerita ni mati di sini sajalah tuan, kami tak nak keluarga kami malu," rayu lelaki tersebut.

Yang perempuan pula sudah basah-basah tudungnya dek air mata yang kian mengalir laju.

Mati serta-merta nafsu berahi tadi. Hilang semua kata-kata manis yang baru diungkapkan. Kini yang ada hanyalah kekesalan yang mampu memadamkan dendam api asmara. Ajaib!

Nak kata tak ada pengetahuan agama boleh pula yang perempuannya memakai tudung. Sewaktu zaman persekolahan pun bukannya tak diajar perkara-perkara sebegini. Malah jika ditanya kepada mereka yang beraliran akademik, insya-Allah masih tahu lagi soal halal haram dan dosa pahala. Inikan pula mereka yang beraliran agama.

Yang menjadi tanda tanya adalah ada juga mereka yang beraliran agama turut sama menyumbang kepada permasalahan ini. Hairan, mana pula mereka letakkan agama semasa berkelakuan tersebut?

Tahu-tahu pun haramnya zina dan sebat sebagai habuannya dalam undang-undang Islam serta adanya azab yang maha pedih menanti di akhirat, mengapa masih lakukan juga? Mari berfikir sejenak dan menyoal diri mencari jawapannya.

SEMAKIN MENCARI SEMAKIN BINGUNG!

Saya pun mencari-cari suatu ketika dulu. Selalu memikirkan bagaimana untuk menghindarkan diri daripada terus melakukan perkara keji dan mungkar. Bukanlah niat saya untuk menjadi semaksum Nabi tetapi sebagai usaha untuk membaiki diri yang selalu alpa dan memang tak lepas daripada melakukan dosa.

Akhirnya saya temui jawapannya, kesempurnaan solat. Ini janji Allah dalam Al-Quran. Mahukan solat yang sempurna bukanlah pada 'ketika' melakukannya, tetapi 'sebelum' ia dilaksanakan lagi. Ia bermula daripada penjagaan waktu sehinggalah selesainya solat, itu semua perlu dijaga.


Walaubagaimanapun ada suatu ketika terasa saban hari makin sukar untuk mengistiqamahkannya. Apabila diuji dengan sedikit kesenangan apatah lagi dengan kesusahan kesempurnaan solat mula goyah, kekadang baik kekadang lalai. Lebih teruk lagi ada yang sampai hanyut sepanjang solatnya. Zahirnya solat tetapi hati dan fikiran entah ke mana. Akhirnya perlahan-lahan solat makin biasa dilewatkan dan mula ditinggalkan. Kalau masih bersolat pun kerana malu diperkatakan orang apabila meninggalkannya.

Jadi bagaimana orang yang bersolat tetapi solatnya lalai hendak dijadikan sebagai benteng diri? Seperti ada 'sesuatu' yang perlu dihadirkan sebelum mencapai kesempurnaan solat dan menjadikan solatnya bertindak sebagai pencegah keduanya.

Tahu-tahu pun kesempurnaan solat adalah pencegah diri daripada perkara keji dan mungkar, tak pula kita mahu ambil langkah ini sebagai solusi. Jangan kerana kita sudah selesa berada dalam zon sebegitu membuatkan kita senang melakukan keduanya (perkara keji dan mungkar), na'uzubillah. Jadi mari berfikir sejenak dan menyoal diri mencari jawapannya.

ADAKAH JAWAPANNYA...

Saya percaya hampir semua orang bermentaliti bahawa pembunuh, peminum arak, perogol dan apa jua salah laku yang dilakukan adalah petanda yang menunjukkan mereka membenci Allah dan Rasul-Nya berdasarkan salah laku yang mereka lakukan. Tapi kita tak sedar bahawa kita juga melakukan tegahan Allah dan meninggalkan suruhan-Nya sama seperti yang mereka lakukan. Jadi apa yang membuatkan kita rasa berbeza dengan mereka? Walhal pointnya sama, kita melanggar perintah Allah dan meninggalkan suruhannya.

Bukan semua pelaku maksiat itu membenci Allah dan Rasul-Nya. Mereka tahu maksiat adalah dosa dan adanya balasan di akhirat nanti. Itu adalah kerana kelemahan dirinya.

Tak semestinya pelaku maksiat membenci Islam. Berapa ramai insan yang kita nampak peribadinya lemah tetapi hatinya masih sayangkan Allah dan Rasul-Nya, sayangkan Islam dan marah apabila Islam dan kaum muslimin dihina dan dianiayai.

Mungkin ada antara kita yang belum ambil kisah sangat dosa pahala. Tahu dunia hanyalah persinggahan sementara dan selepas itu muncul pula hari pembalasan di mana segala amalan kita sama ada baik dan buruk walaupun sebesar zarah ada ganjaran dan habuannya.

Walaubagaimanapun kita cuma sekadar tahu sajalah.

Kadang-kadang saya ada menerima SMS seperti berita akhir zaman yang saya dapat daripada rakan-rakan, begitu juga rakan-rakan saya yang lain. Yang menariknya kononnya akan ada balasan buruk yang menimpa kepada si penerima sekiranya tidak mengfowardkan mesej tersebut ataupun tak beramal pada isi kandungannya.

Tiba-tiba kita takut dan bimbang serta sibuk mengfowardkan mesej tersebut apabila membayangkan padah yang menanti. Bila mana kita sangkakan itu khabar mesej itu benar, pada masa itu kita pun sekadar tahu saja. Tiada taubat pun kita buat atau memeperap di rumah dan berada di atas sejadah untuk beribadah sebanyak-banyaknya bagi menyahut berita tersebut.

Bayangkanlah suatu hari nanti kata-kata seumpama ini menerjah hidup kita

"Analisis kami menunjukkan awak cuma ada 3 bulan saja lagi untuk hidup"

"Mahkamah menjatuhkan hukuman gantung sampai mati"

"Kami belum temui lagi penawar untuk penyakit awak, harap awak bersabar"

Apabila dirasakan hidupnya berbaki beberapa bulan lagi, barulah dia sedar perlunya bekalan-bekalan untuk dibawa ke akhirat nanti. Lalu dia kembali bertaubat, belajar agama dan memperbanyakkan ibadah.

Bukankah tindakan sebegini membuktikan sebelum itu dia tahu membebezakan antara salah dan betul, dosa dan pahala serta adanya balasan baik dan buruk. Tetapi kenapa pula dia tak kisah sebelum itu? Adakah kerana apabila diberi rasa sedikit azab di dunia membuatkan dia sedar dan kembali bertaubat?
"Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), mudah-mudahan mereka itu kembali (bertaubat)."

(terjemahan As-Sajadah: 21)

Inilah yang dikatakan tahu tapi tak sedar. Apa beza antara tahu dan sedar? Tahu itu hanya di kepala (pemikiran) tetapi sedar itu di hati (penghayatan). Betullah apa yang dinyatakan di dalam Al-Quran.
“Sekali-kali tidak! Sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup qalbu mereka."
(terjemahan Al-Muthaffifin: 14)

Itulah hakikatnya. Ramai antara kita tahu perbuatan itu mendatangkan dosa dan adanya azab yang maha pedih menanti di akhirat. Oleh sebab jarang atau belum pernah merasai api dunia dan tak menghayati kepanasannya adalah terlalulah jauh jikalau nak dibandingkan dengan api neraka, maka tidak timbulnya kesedaran lalu terus bergelumangan dengannya.

Perlukah kita disedarkan sehingga sampai di tahap perlunya dirasakan api dunia setiap masa bagi mengingati kepanasan api neraka untuk mengelakkan diri daripada terjebak dengan salah laku kita terhadap Allah? Saya pun tak sanggup.
Ibnu Jarir, An-Nasa’i, Ibnu Majah dan At-Tirmidzi meriwayatkan dari Abu Hurairah, dari Nabi sallahu'alaihiwasallam, di mana baginda bersabda:
“Sesungguhnya jika seorang hamba melakukan suatu dosa, maka akan muncul dalam qalbunya satu noda hitam. Jika dia bertaubat daripada perbuatan tersebut, maka qalbunya akan menjadi jernih tetapi jika dia menambah perbuatan itu, maka akan bertambah pula noda itu.”

Jadi, marilah kita peruntukkan sedikit masa untuk bermuhasabah diri dan berfikir secara sedar lagi berlapang dada segala baik buruk perbuatan yang kita lakukan. Jangan pandang remeh bila mana sebut sahaja 'muhasabah'. Hal ini kerana berfikir atau pun bermuhasabah walaupun sebentar teramatlah besar faedahnya di masa akan datang. Bukanlah peribahasa ini sepatutnya dijadikan resmi hidup kita.

"Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna lagi"

"Nasi sudah menjadi bubur"


Read More...

Monday, October 19, 2009

Bijak Mengumpul, Bijaklah Pula Membahagikannya

3 comments
Alhamdulillah, saban tahun saya dapat lihat adanya peningkatan jumlah pengumpulan zakat yang diperolehi disiarkan di kaca TV dan di dada-dada akhbar. Perkara ini amatlah patut dibanggakan. Ini menunjukkan semakin tingginya kesedaran ummah kita dalam menunaikan 1 daripada Rukun Islam ini. Tambahan pula pelbagai program dan kempen telah diadakan oleh badan-badan tertentu demi menggalakkan saudara-saudara kita mengeluarkan zakat. Tahniah kepada pihak-pihak yang menguruskan zakat kerana sememangnya usaha mereka patut dipuji dan dihargai.



Walaubagaimanapun apabila kita mendengar dan menonton kisah-kisah kemiskinan dan penderitaan yang dipaparkan oleh pelbagai media di negara kita amatlah menyayatkan hati. Lebih menyayatkan hati apabila saudara-saudara seagama kita sendiri yang kebanyakannya mengisi kelompok tersebut. Hal ini amatlah menghairankan. Sedangkan Islam itu sendiri telah sedia ada 1 institusi ekonomi yang memang tidak ada pada agama-agama lain iaitu zakat yang memang diwajibkan kepada penganutnya yang berkemampuan untuk membantu golongan yang berhak menerima zakat.

Mana perginya hasil pengumpulan zakat?

Kenapa boleh terjadinya lebihan zakat, sedangkan fakir miskin masih wujud?

Ini belum lagi diceritakan pelajar-pelajar yang hidupnya susah serta memerlukan bantuan untuk membantu pembelajarannya.

MENGAPA INI TERJADI?

Setiap tahun pihak-pihak yang menguruskan zakat mengumumkan lebihan zakat yang berjumlah puluhan ribu bahkan ada yang sampai mencecah jutaan ringgit. Jumlah lebihan zakat yang banyak ini bukanlah suatu angka untuk dibanggakan kerana ia bukanlah semata-mata menunjukkan bahawa ramai saudara-saudara kita sudah mula sedar akan tanggungjawab berzakat tetapi menggambarkan juga kelemahan institusi zakat dalam mengagihkan hasilnya.

Tak mengapa jika zakat masih lagi berlebihan apabila semua asnaf sudah habis diberikan. Akan tetapi apabila masih ada lagi program-program realiti yang memaparkan kisah derita kemiskinan saudara kita, saya merasakan 1 pukulan perit terhadap agama kita lebih-lebih lagi terhadap institusi zakat kita. Sememangnya mereka lebih mendahului usaha mencari dan menghulurkan bantuan berbanding institusi zakat kita. Lebih memalukan lagi apabila badan-badan kebajikan bukan Islam lebih banyak menghulurkan bantuan daripada badan-badan kebajikan kita.


Sememangnya tak perlu lagi kita hairankan apabila

Kita bising dan tak tentu arah jari kita menuding pihak-pihak lain apabila saudara-saudara baru kita yang baru saja memeluk Islam kembali semula kepada agama asalnya.

Kita bising dan tak tentu arah jari kita menuding pihak-pihak lain apabila ada saudara kita yang sememangnya lahir sebagai Islam akhirnya murtad kerana desakan hidup.

Kita juga bising dan tak tentu arah jari kita menuding pihak-pihak lain apabila makin ramainya muda-mudi kita berzina.

Tetapi mengapa tak pula kita sesekali menuding jari ke arah diri sendiri dan bertanya pada diri kita, 'Mengapa Ini terjadi?'

Seringkali kita dengar adanya persatuan atau gerakan tertentu yang menyuntik wang pada orang ramai lebih-lebih lagi yang kesempitan hidupnya supaya dapat dipujuk hatinya. Lalu terkeluarlah kisah-kisah murtadnya saudara seagama kita akibat termakan budi dan lebih senang mengorbankan pegangan agama serta terus menagih bantuan daripada mereka.

Begitu juga dengan pasangan yang sudah boleh berkahwin tetapi akhirnya lebih cenderung untuk berzina disebabkan faktor kewangan. Bukannya mereka tidak mampu untuk menyara hidup pasangan mereka selepas berkahwin, tetapi kos perkahwinannya yang menjadi penghalang. Padahal mereka berhak mendapat zakat di bawah peruntukan miskin sebagaimana dilakukan pada zaman 'Umar bin 'Abdul al-Aziz
"Seseiapa dikalangan orang yang miskin, yang berhutang dan yang ingin yang berkahwin sila dapatkan peruntukan daripada Baitul Mal."

YANG SUSAH, LAGI DISUSAHKAN


Seingat saya, majalah Mastika pada keluaran beberapa tahun yang lepas ada menyiarkan mengenai pengurusan pengagihan zakat oleh institusi zakat. Apabila saya membacanya, agak terkilan saya dengan cara kerja pihak pengurusan zakat yang lebih kepada menunggu, bukannya mencari. Dan sepatutnya mereka juga tidak perlu terlalu sangat bergantung kepada borang permohonan.

Bayangkanlah 'Si Miskin' dan 'pak cik mak cik' yang ingin memohon zakat dibebankan lagi dengan usaha penat lelah mereka dan modal yang dikeluarkan untuk ke pusat zakat. Bertambah membebankan lagi apabila 'mak cik pak cik' ini terpaksa mengisi borang yang kadang-kadang ada dalam kalangan mereka yang buta huruf ataupun tak memahami kehendak borang.

Walaupun sudah dapat wang zakat tapi setakat beberapa ratus ringgit yang hanya cukup-cukup untuk sebulan ataupun setengah bulan sahaja. Kemudian terpaksalah mereka menunggu lagi pada yang seterusnya pula. Sepatutnya zakat diberikan dengan kadar yang dapat mengeluarkan 'Si Miskin' daripada kemiskinan sebagaimana kata-kata Saidina 'Umar r.a.
"Apabila engkau memberi zakat, kayakanlah mereka."

Kadang-kadang kita menyangka yang mereka itu malas berusaha dan hanya berharap pada wang zakat. Itu sekadar sangkaan kita. Kita sepatutnya juga boleh berfikir, dengan jumlah wang zakat yang tak membawa keluar daripada kemiskinan itu menyebabkan mereka terpaksa berterusan bergantung kepada wang zakat. Setakat wang beberapa ratus yang diberi itu sekejap saja habis dibelanjakan. Jadi, tiada anjakan taraf hidup yang mereka dapat lakukan walaupun mereka sememangnya bekerja untuk menyara hidup.

BUKAN SEKADAR BIJAK MENGUMPUL

Memang tak dinafikan lagi, boleh dikatakan hampir berjaya mencapai objektif program-program yang dilancarkan oleh institusi zakat dalam menyedarkan masyarakat berzakat dan menggalakkan generasi muda turut sama berzakat . Walaubagaimanapun ada juga sedikit kekurangan yang saya rasa pihak pengurusan zakat perlu mengambil kira dalam membantu saudara-saudara kita.

Bagi saya, usaha mencari adalah lebih penting daripada menunggu hasil zakat itu dipohon. Ini kerana Islam sendiri menyukai budaya mencari untuk memberi, bukannya meminta-minta. Saya tahu adalah tak mudah untuk mencari orang miskin tetapi tak susah juga untuk berjumpa orang yang sekadar senang atau kaya. Kita sendiri boleh kenal ciri-ciri orang miskin. Bahkan, orang miskin yang tak meminta-minta itu adalah lebih afdhal untuk diberi zakat.
"Pemberian sedekah itu ialah bagi orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka Bumi, mereka itu disangka orang kaya oleh orang yang tidak mengetahui halnya kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta orang ramai dengan mendesak-desak. Dan ketahuilah, apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya."

(terjemahan al-Baqarah: 273)

Hasil zakat kita juga terlalu tertumpu pada bidang agama. Mungkin kita sudah ramai yang ahli dalam bidang agama. Tetapi bidang-bidang yang bukan bidang agama seperti perubatan, teknologi, ekonomi dan lain-lain adalah tak patut kurang atau tak diberi perhatian, sedangkan kita sendiri kekurangan tenaga pakar dalam hal demikian.

Mungkin kerana kurangnya pemahaman mengenai apa yang dikatakan 'fi sabii lillah' (berjuang di jalan Allah) yang merupakan salah 1 daripada golongan asnaf, lalu fokus kita hanya tertumpu pada bidang agama. Walhal ilmu yang dituntut tidaklah terhad pada ilmu agama semata-mata dan bukan ilmu agama sahaja yang dikatakan 'fi sabii lillah' bahkan segala apa ilmu yang bermanfaat seperti kesihatan, persenjataan dan teknologi. Itu semua dikira fardhu kifayah.

Mungkin kita berpendapat bahawa terlepasnya sudah kewajipan fardhu kifayah itu terhadap setiap mukallaf kerana adanya sebahagian umat Islam yang lain sudah menguasai bidang-bidang tersebut. Walhal kita sendiri sudah sedia maklum bahawa penguasaan umat Islam dalam bidang tersebut berada pada tahap kritikal. Jadi, bagaimana umat Islam mahu survival? Adakah kerana salah 1 daripada hal yang kita terlepas pandang ini membuatkan martabat Islam diinjak-injak oleh musuh-musuh Allah?


BERAMANAH LAGI BIJAK MEMBAHAGI

Apa yang boleh saya katakan, beramanahlah dalam menguruskan wang zakat. Bukan mahu menuduh, tapi sekadar nasihat yang tulus ikhlas pada mana-mana pihak yang berkaitan. Kita pandai berkata musuh-musuh Allah yang cuba menghancurkan Islam, tetapi sebenarnya hancurnya Islam akibat perbuatan kita sendiri.

Bagi kita yang mungkin suatu hari nanti akan menjadi pelapis pada mana-mana institusi lebih-lebih lagi dalam bidang agama, mungkin tulisan ini akan jadi inspirasi diri dalam membijaksanakan pengurusan zakat dan meluaskan pemahaman kita mengenainya. Boleh jadi juga tulisan ini akan disampaikan pada saudara-saudara atau kawan-kawan kita yang bekerja di institusi zakat supaya pengurusan zakat kita dapat diperbaiki. Sekiranya kurang berjaya, kita yang sebagai pelapis inilah suatu hari nanti akan mengisi kekosongan jawatan tersebut dan memperbaiki sedikit kekurangan institusi zakat kita.

Lapangkanlah dada kita dengan mengambil nasihat ini sebagai 1 daripada banyak lagi usaha yang perlu kita mulakan sebagai langkah pertama kita dalam memperkasakan kembali Islam yang kini makin diperkotak-katikkan oleh musuh-musuh Allah.

Read More...

Monday, October 5, 2009

Bagaimana Pula Anakku Beraya Nanti

0 comments
Masuknya waktu Isyak. Lantas saya pun menyarung baju bersiap-siap ke surau. Tiba-tiba kedengaran jeritan salam diberi berulang-ulang.

"Assalamu'alaikum!!!"

"Kami datang nak beraya!!!" kedengaran pula jeritan seorang budak.

Terasa mendidih pula darah ini. Mahu saja digegarkan rumah ini dengan jeritan sebegitu. Daripada salam yang diberi dapat saya agak memang ramai dan majoritinya adalah kanak-kanak berumur sekitar 5 hingga 8 tahun. Saya pun membuka pintu dan menyambut mereka di luar.

"Wa'alaikumsalam. Adik, boleh tak kalau adik datang beraya lepas habis sembahyang nanti. Baru masuk waktu ni kan. Abang nak ke surau, mak abang pula sibuk memasak di dapur, jelas saya sambil cuba tersenyum.

"Kejap lagi adik datanglah sini balik eh," lawa saya pula.

Nak ajak ke surau saya lihat hampir kesemuanya pula budak perempuan. Tambahan pula kebanyakan orang kita yang terlalu terikat dengan 'uniform' solat menyebabkan solat selalu saja diberatkan lalu dilewatkan. Ada juga yang yang berasa lebih baik untuk meninggalkannya.

Adalah tak salah jika kita memakai 'unifrom' solat ini. Pakailah apa pun. Apa yang dituntut dalam Islam ialah pakaian kita suci daripada najis dan menutup aurat. Bayangkanlah jikalau sewaktu kanak-kanak lagi mereka sudah diberatkan dan terikat dengan 'uniform' ini lalu mereka berasa susah untuk menunaikan solat. Jangan sampai apabila mereka sudah besar, tambahan pula berjauhan dengan ibu bapa menyebabkan berasa ringanlah mereka untuk meninggalkan solat.

"Ok abang. Nanti kami datang lagi eh."

Saya mengangguk.

Pantas saya berjalan ke surau yang jauhnya lebih kurang 100 meter sahaja. Kelihatan ramai kanak-kanak yang berpakainan cantik-cantik berkejaran.

LAKONAN SEMULA YANG MENYEDARKAN


Tiba-tiba kelihatan sekumpulan budak-budak keluar berlari-lari selang 2 buah rumah daripada rumah saya. Diikuti pula seorang budak kecil sambil menangis dengan kuat bagaikan nak saja menarik perhatian makhluk seisi alam ini untuk mendapat simpati.

Lantas saya teringat bagaimana keadaan saya pula ketika beraya sewaktu kecil. Biasanya kami akan menubuhkan satu 'pasukan' yang terhad bilangan ahlinya. Paling ramai 4 orang. Sifirnya mudah, 'lagi sedikit bilangan ahli, lagi banyak duit raya yang kami dapat'. Dulu dapat 5 ringgit pun sudah dikira sangat banyak jumlahnya. Dan jangan lupa paling penting bersopan dan ramah! Pasti dapat tuan rumah tak lokek untuk memberi lebih.

Agaknya budak-budak ini sengaja meninggalkan budak yang kecil ini. Sama seperti apa yang saya lakukan apabila beraya bersama kawan-kawan ketika kanak-kanak dahulu. Kasihan pula apabila melihat dia ditinggalkan sebegitu rupa.

Teringat pula bagaimana saya lakukan pada adik-adik saya ketika itu. Pada masa itu saya merasakan leceh dan susah membawa mereka. Pasti rosak rancangan kami untuk dapat duit raya lebih. Saya tahu ketika itu apa perasaan mereka. Sedih juga lebih-lebih lagi mereka adalah darah daging saya. Cuma sengaja saya buang jauh-jauh perasaan itu. Hari ini barulah saya tersedar bagaimana perasaanya.

"Adik-adik, maafkan along".

Tiba-tiba lamunan saya terhenti apabila bila bilal surau suruh saya menjadi imam. Terlalu jauh saya fikirkan hinggakan saya sudah sampai ke surau rupanya. Saya tersenyum dan menolak secara baik. Lebih baik ustaz yang mengajar Al-Quran di surau itu yang menjadi imam. Itu yang selayaknya dan paling baik.

SIAPA HARUS DIPERTANGGUNGJAWABKAN

Ketika solat kedengaran lagi jeritan salam yang bertalu-talu diberi oleh kanak-kanak tadi. Pantas saya dapat mengecamnya. Saya jadi alpa seketika dan terdetik persoalan demi persoalan yan hinggap di hati saya.

Adakah mak ayah mereka tak pesan pada anak mereka masing-masing adab-adab ziarah? Atau adakah nasihat sudah diberi tetapi selaku ibu bapa hanya memberi nasihat sekadar melepaskan batuk di tangga? Entahlah. Kalau dalam soal salah menyalahkan, hampir semua orang lebih cenderung untuk menuding jari ke arah orang lain. Susah untuk merasakan bertanggungjawab di hati masing-masing atas apa yang berlaku.

Sesudah solat saya terus balik ke rumah. Sepanjang perjalanan saya asyik memikirkan bagaimana pula adik saya yang bongsu beraya. Seingat saya, saya sudah pesan padanya semasa memandu kereta ketika beraya di kampung.

"Adik, nanti bila beraya duduk rumah orang elok-elok eh. Jangan nak cepat je. Nanti nampak sangat adik nak duit raya, bukannya nak beraya," kata saya sambil melihatnya di cermin belakang.

Kelihatan Adik mengangguk sambil tersengih. Menampakkan pula 2 batang giginya yang agak besar itu.

"Lepas itu jangan buka sampul raya depan tuan rumah. Bukalah bila sudah jauh sedikit, nanti adik mengomel macam dulu pula."

Lantas terkekek kami beradik ketawa di dalam kereta apabila bercerita balik peristiwa itu semasa beraya di rumah Mak Long. Pada waktu itu, usia Adik sekitar 8 tahun. Selepas saja bersalam-salaman dengan keluarga Mak Long, Adik yang awla-awal lagi sudah mendapat duit rayanya terus meluru keluar. Kami yang baru hendak keluar rumah tiba-tiba terdengar teriakan Adik

"La, 30 posen je!"

Kami adik beradik cepat-cepat keluar dan mendapatkan Adik untuk 'menjaga' mulutnya daripada terlepas lagi kata-kata yang kurang enak didengari. Pada hari itu, 1 hari suntuk kami mengajuknya. Agaknya hinggalah seperti mana sekarang.

"Lagipun, Adik pun mesti tak senang kan kalau hadiah yang Adik bagi pada orang dibuka di depan Adik, lebih-lebih lagi kalau hadiah itu murah nilainya bagi Adik," tambah saya lagi.

Adik hanya berdiam diri dan menongkat dagu pada lengannya. Saya teruskan kembali penumpuan kepada pemanduan saya.

Alhamdulillah nampaknya dia lebih matang sedikit daipada tahun-tahun sebelumnya. Tapi tak tahulah bagaimana cara dia beraya apabila bersana rakan-rakannya. Terasa pula saya untuk bertanya padanya sebagai langkah pemantauan.

Apa yang saya rasa, semua orang perlu memainkan peranan. Tak boleh juga kalau mahu disalahkan pada ibu bapa saja. 24 jam yang ada itu bukan semua masa itu dihabiskan oleh ibu bapa dan anak-anak. Kita selaku 'mata' yang berada di persekitaran mereka sepatutnya juga perlu ada rasa tanggungjawab. Jangan nanti bila kita sudah mempunyai anak, kita pula yang dicemuh nanti. Pada masa itu, barulah kita terfikir balik. 1 jari yang kita tundingkan jari pada kesalahan orang lain dulu, selebihnya semua berbalik pada kita pada ketika itu.

Read More...

Saturday, September 26, 2009

Kemeriahan Aidilfitri

0 comments
Raya tahun ini berlainan sedikit daripada tahun-tahun lepas. Dulu naik van sekeluarga balik ke kampung. Sekarang ini bila sudah besar, kaki pun dah panjang-panjang tak bolehlah balik ke kampung dengan menaiki 1 van Mez beramai-ramai lagi. Ditambah lagi van sebaya saya itu selalu berasap dan membuatkan hati juga mendidih berasap sewaktu berpuasa, eloklah raya tahun ini kami balik ke kampung menaiki kereta.

Alhamdulillah, disebabkan tahun ini Umi sudah membeli kereta baru, selesalah sedikit perjalanan ke kampung. Saya pun merasalah pandu kereta ke kampung tanpa berganti-ganti seperti sebelum ini. Baru tahu macam mana penatnya pandu kereta berjam-jam. Aduyai...

Tapi yang bestnya dapatlah bergerak sendiri pusing-pusing Melaka, ziarah rumah kawan-kawan dan guru-guru.

SEHARI SEBELUM RAYA

Lepas saja solat Subuh, terus siap-siap bergerak. Mulut sayalah paling bising pagi itu. Mana tak nya, adik-adik yang lain macam pahat. Nak diberitahu, baru buat kerja. Apa-apa pun saya minta maaf, marah saya itu bukan marah semata, tapi untuk kebaikan juga sebelum Umi dan Ayah marah dulu.




Berehat sebentar di R&R sebelum memulakan perjalanan seterusnya.


Akhirnya tiba juga di kampung Tedong Darat


Jangan percaya dengan P. Pot. Dia berlakon je ni!



HARI RAYA PERTAMA

Sesi bermaaf-maafan antara keluarga di pagi raya.








Bersarapan sebelum beraya ke Pengkalan Balak.


Konvoi beramai-ramai!


Kereta tersangkutlah pula. Memang Mak Teh Jamiah tak kan lupa kenangan ini.

HARI RAYA KEDUA






Rasanya tak terlambat lagi nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA kepada semua kawan-kawan tak kiralah sama ada kita pernah bersua atau tidak. Dan rasanya raya tahun ini memang bermakna. Dapat juga saya menziarahi kawan-kawan dan guru-guru yang dah lama sangat tak berjumpa.

MAAFKAN SALAH SILAP SAYA sama ada saya tak sedari, apatah lagi yang saya sedar.

Read More...

Friday, September 11, 2009

Bermulanya Kelas Malaysian Cuisine

0 comments
Tengah hari semalam memang seronok sangat sebab kelas memasak telah pun bermula walaupun semester baru telah bermula minggu lepas. Semester kali ini saya terjumpa lagi dengan kawan-kawan lama. Setelah lama merantau dari kelas ke kelas, akhirnya saya sudah mempunyai ramai kenalan. Rasanya saya sudah tak risau lagi kalau tercampak dekat mana-mana kelas selepas ini.

Sebenarnya bukan sebab bermulanya kelas memasak membuatkan saya gembira sebegini tetapi kerana dapat juga bekerjasama dengan kawan-kawan yang yang saya nak sangat bekerja dalam 1 kumpulan daripada 2 semester lepas lagi. 2 semester lepas kami berlainan kelas Basic Western dan Basic Pastry. Tetapi kali ini kami sudah bersama dalam kelas Malaysian Cuisine dalam tempoh 4 bulan ini.

Jom santai-santai lagi, layanlah gambar-gambar yang sempat diambil pada tengah hari semalam

Tugas kami ialah memasak masakan utara. Jadi menunya ialah Nasi Bukhari, daging masak Arab, opor ayam dan kerabu taugeh kerang.

Dari kiri: Ilyas, Wee Lun dan saya

Pada mulanya kami hanya berempat. Ahli awalnya ialah Ilyas, Wee Lun, Aizat dan saya. Wee Lun adalah senjata utama kami dalam bulan Ramadhan ini. Dialah tester makanan kami.

Dari kiri: Remy, Wee Lun, saya dan Ika.

Tetapi tak lama kemudian kumpulan kami bertambah lagi seorang ahli, Ika namanya. Semester lepas kami sama kelas Principle Management tapi langsung tak berkenalan, sekarang sudah 1 kumpulan.

Dari kiri: Put dan Harith

Yang 2 orang ini memang mengecohkan suasana. Kalau 2 orang ini tak datang, agaknya sunyi kami. Apa-apa pun mereka memang kawan yang best walaupun kadang-kadang bertikan lidah dan suka tikam belakang, hehe.




Mana Aizat?

Gambar ini semua diambil daripada tuan punya blog Kawankucinta, Aizat.

Read More...

Tuesday, September 8, 2009

Kisah Harian Di Bulan Ramadhan

4 comments
Malam ini masuknya 18 Ramadhan. Sudah seminggu tamatnya tender jamuan berbuka puasa yang keluarga kami dapat, Salisa Catering untuk Masjid Jamek Tun Uda, Seksyen 16. Kini barulah terasa lapang sedikit untuk mengupdate blog selepas demam lagi pada beberapa hari yang lepas.

Dalam kekalutan dengan kerja, agak suntuk masa untuk saya berblog. Sedikit saja masa yang dapat dicuri. Itu pun pada selepas solat Subuh supaya dapat mengelakkan daripada tidur balik akibat kekenyangan bersahur. Agak pagi sedikit barulah saya rehatkan mata sebentar sebelum menjalani kerja-kerja yang sedia menunggu saya.



Lebih kurang jam 11 pagi, mulalah masuk ke dapur untuk menggoreng wadey. Mula-mula ingat saja nak mencuba sebab daripada kecil lagi asyik tengok saja Umi buat. Tapi terasa rugi pula kalau tak belajar buat kuih ini. Ditambah lagi selepas dicabar Umi, terus saya buat. Tiba-tiba kerja ini menjadi kerja tetap saya pada bulan Ramadhan ini???

Tapi eloklah, Umi dapatlah siapkan kuih yang lain macam pulut panggang dan kuih yang agak klasik, tepung gomak.


Di belakang rumah pula, P. Pot (nama sebenar Hanafi, yang ini adik ke-4) dan Bibik Erra Pajira (itu sebutan indonnya, kalau orang kita sebut Erra Fazira) sibuk membasuh barang-barang niaga semalam. Tengok, rajin bukan?


Inilah rupa kuihnya kepada sesiapa yang tak tahu lagi. Umi buat lagi sedap daripada orang India sendiri buat, mereka sendiri yang akuinya kerana tak masam seperti orang India buat dan nampaklah cili keringnya, cili hijaunya dan bawang. Orang Melayu sendiri pun sudah ramai yang menggemarinya.

Yang saya buat ini dah cantik dah, tak macam 3 hari sebelum itu, habis kena kutuk dengan adik bongsu saya.

Umi siap cakap, "Ni kalau adik kau balik tengok, dia dah tahu bukan Umi yang goreng sebab yang tolong balik-balikkan kuih ini masa menggoreng dialah"

Saya terdiam. Terasa sedikit kagum dan cemburu pada adik bongsu saya. Untung dia, baru berumur 12 tahun sudah mempunyai minat memasak macam saya, rajin pula.

Jadi bila adik saya balik daripada sekolah, saya yang di dapur boleh dengar dia dia kritik, Umi! Siapa masak ni? Hitam! (sebenarnya taklah hitam, tapi lebih gelap daripada kebiasaan, haha)

Selepas mengoreng wadey, sambung pula kerja menyediakan jamuan berbuka pula. Potonglah segala apa sayur, kalau ada ikan sianglah ikan, kalau ada ayam potonglah ayam, huh~

Dah siap semua kerja itu barulah dapat tidur sekejap, zzzz...


Dalam jam 3 petang kena sambung kerja balik, siapkan semua barang-barang niaga untuk bazar Ramadhan dan jamuan di masjid. Selepas siapkan barang untuk ayah meniaga, barulah siapkan barang-barang untuk jamuan pula. Ayah dan P. Pot bertolak ke bazar lebih kurang jam 3.30 petang. Saya pula sebelum waktu Asar sudah kena bertolak daripada rumah, kalau tak kenalah tempuh jam macam ini.


Huh! Penat setting lauk-lauk seorang diri. Siap saja kerja terus masuk dewan solat buat apa yang patut sementara menunggu waktu berbuka. Adalakanya saya menulis draft-draft yang akan saya publish pada masa akan datang.


Lebih kurang jam 7 malam barulah P. Pot datang ke masjid daripada menolong ayah meniaga di bazar. Kasihan dia, nak datang ke masjid saja dah kena menapak 2 km. Tapi kena juga minta tolong dia, bukannya boleh saya handle 150 jemaah seorang diri.


Semua jemaah sedang berbuka puasa dengan air dan kurma saja dahulu. Kebanyakannya jemaah adalah warga Bangladesh, tak tahulah kenapa orang kita tak begitu berminat berbuka secara berjemaah semeriah sebegini. Agaknya sebab free kot...


Lauk yang saya paling suka sekali, daging masak asam pedas! Dalam katering Umi, inilah lauk killer. Kecur air liur. Dengan masamnya, pedasnya, sedikit rasa lemak disebabkan renehan lemak daging memang buat 1 mulut terangsang dengan rasanya. Dimakan pula dengan sayur kobis, memang 1 kombinasi lauk yang paling baik.

Selepas solat Maghrib barulah dapat makan yang berat. Masa mula-mula dulu terperanjat juga melihat kuantiti warga Bangladesh makan. Mana tidaknya, 3 kali ganda daripada saya. Tapi bila difikirkan-fikirkan yang kerja mereka ini berat-berat, fahamlah mengapa mereka makan sebanyak itu. Apa-apa pun tugas saya pada waktu ini adalah menjaga lauk. Lauk yang mana kurang kenalah ditambah.

Sepanjang 9 hari menguruskan jamuan berbuka di sana, amatlah banyak pengalaman yang saya dapat. Banyak sebenarnya yang ingin diceritakan, tapi rasanya terpaksa ditapis. Akan membuka pula pekung mana-mana pihak nanti. Jadi, zip mulut.

Hmm...

Kini sudah 18 Ramadhan ya...

Read More...

Tuesday, September 1, 2009

Kami Tolak Hudud

2 comments
"Makan sup tanganlah gamaknya"

"Silap-silap boleh dapat sup kaki kalau pencuri itu berdegil lagi"

"Batu dekat jalan pun habis orang buat rejam penzina"

Itulah suara sinis yang kedengaran. Yang hairannya suara sinis itu datangnya daripada umat Islam sendiri. Belum pun terlaksana pelbagai spekulasi telah dibuat. Walhal hukuman hudud bukanlah digubal oleh manusia untuk kita persoalkan tetapi Allah dan Rasul-Nya jua.

Sebelum anda berhenti membaca kerana sama ada

Anda sudah sedia maklum mengetahui hudud

Atau tak nak pun mengetahui hudud, suka saya sekiranya anda fahami dulu bahawa

SUSAHNYA HUKUMAN HUDUD HENDAK DIJATUHKAN KEPADA INDIVIDU

Bukan senang-senang boleh dijatuhkan hukuman hudud seperti sesetengah pihak yang semua tangan orang nak ditebasnya, semua badan orang nak dilibasnya. Patutlah sesetengah pihak yang lain menolak hudud apabila baru sahaja dimanifestokan. Kalau ada yang berkata kepada saya hudud adalah kejam hukumannya, saya kata

"Benar"

"Tak salah"

Tapi mari kita lihat dulu cara pelaksanaan hukuman yang kejam ini, yang belum lagi terlaksana tetapi sudah pun digeruni pelaksanaannya:

1. Pendakwa perlu membawa jumlah saksi yang tertentu.

2. Jikalau syarat saksi tidak memadai, pendakwa sendiri akan dikenakan hukuman. Apabila difikirkan balik semestinya orang takut nak buat report sesuka hati walaupun baru setakat memenuhi bilangan saksi untuk mendakwa, belum lagi dilihat dari segi kekonsistenan keterangan saksi.

3. Pada zaman Rasulullah s.a.w pun bukannya maksiat tak pernah terjadi, tapi baginda tak pernah pun buat 'pengintipan pencegahan maksiat' semata-mata untuk menjatuhkan hukuman kepada seseorang seperti mana sekarang.
"Sesungguhnya seseorang penguasa, apabila dia mencari-cari kesalahan rakyatnya, bererti dia merosakkan mereka"
(Sahih Sunan Abu Daud)
Jadi semakin kecillah kebarangkalian seseorang itu untuk dijatuhkan hukuman hudud, Rasulullah s.a.w sendiri pun tidak mencari-cari kesalahan orang lain untuk dilaksanakan hukuman ke atas mereka semata-mata untuk menegakkan hukuman hudud.

4. Tidak dianjurkan orang yang membuat jenayah melaporkan kepada pihak penguasa. Sebaliknya hendaklah dia bertaubat.
"Jauhilah perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah. Sesiapa yang melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang diperintahkan oleh Allah 'Azza wa Jalla."
(Dikeluarkan oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Hakim berkata: Hadith ini sahih atas syarat-syarat daripada Bukhari dan Muslim tetapi mereka tidak mengeluarkannya.)

Ada suatu kisah di mana ada seseorang mengaku berzina kepada Rasulullah s.a.w. Ketika direjam, akibat tidak tahan kerana sakit, beliau melarikan diri. Lalu salah seorang sahabat mengejarnya dan dipukulnya sehingga mati dengan tulang unta. Kemudian hal ini diceritakan kepada baginda, lalu baginda bertanya:
"Kenapa tidak dibiarkan dia? Mungkin dia bertaubat dan Allah menerima taubatnya"
(Sunan Abu Daud. Sanadnya hasan)
5. Sekiranya seseorang mengetahui berlakunya jenayah secara tertutup, tidak dianjurkan melaporkannya kepada pihak penguasa. Sebaliknya hendaklah dia memberi nasihat secara tertutup. Seperti mana sabda Rasulullah s.a.w:
"Sesiapa yang menutupi (kesalahan) seseorang Muslim, maka Allah menutupinya di dunia dan akhirat."
(Sahih Sunan Ibn Majah)
"Saling memaafkanlah terhadap (jenayah) hudud yang berlaku diantara kamu kerana (sesuatu jenayah) hudud yang sampai kepada aku, maka wajib dikenakannya hukumannya."
(Sahih Sunan Abu Daud)
6. Datangkan keraguan terhadap kes tersebut. Contohnya sama ada individu itu gila atau tidak, memahami atau tidak definisi sesuatu jenayah (contohnya zina) serta tidak salah faham dan keliru agar dapat dielakkan daripada dijatuhkan hudud seperti mana suatu kisah di mana seorang Muslim datang menemui Rasulullah s.a.w di masjid dan berkata:
"Wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku telah berzina." Rasulullah lalu berpaling daripada orang tersebut sehingga orang tersebut mengulang-ulangi pengakuannya sebanyak 4 kali. Apabila dia bersaksi ke atas dirinya sebanyak 4 kali lalu Nabi s.a.w memanggilnya dan bertanya: "Adakah engkau gila?" Dia menjawab: "Tidak." "Adakah engkau sudah berkahwin?" Dia menjawab: "Ya." Maka Nabi s.a.w bersabda: "Ambillah dia dan rejamlah dia."

(HR Bukhari)
Dalam riwayat yang lain pula Rasulullah s.a.w bertanya:
"Mungkin engkau hanya mencium atau menyentuhnya atau memandangnya?"
(HR Bukhari)
MANA SILAPNYA?

Jadi, disebalik hukuman fizikal yang kejam ini besar kemungkinan anda telah pun memahami bahawa hudud AMAT SUSAH untuk dijalankan terhadap individu. Cuma disebabkan dakyah-dakyah sebegini

"Eh, ramai lagi orang yang minum arak. Kenapa tak jalankan hudud ke atas mereka?"

"Habislah, penatlah tukang sebat nak menyebat. Berderet nanti yang nak dihadapkan ke muka pengadilan"

"Gila ke? Gelaplah masa depan Si Pencuri, nak cari kerja payahlah nanti. Tengok 'pengenalannya' sahaja sudah diketahui dia tak boleh dipercayai"

Ada pihak-pihak yang kurang memahami hudud

Mentah-mentah ditolaknya. Mereka berpendapat negara akan mengamalkan sistem syariah yang menggerunkan. Tak kurang pula berpendapat apabila dibongkarnya 'cerita-cerita dulu', kebanyakan rakyatnya nanti atau 'barisannya' akan berjalan ke sana sini tanpa tangan dan badan yang berbelang-belang.

Ada juga pihak-pihak yang kurang memahami hudud.

Tetapi mereka beria-ria hendak hudud dilaksanakan. Bagi mereka, negara Islam mestilah menjalankan syariat Islam iaitu negara yang tugasnya adalah menebas tangan serta menyebat penzina dan peminum arak. Tindakan seperti inilah yang akan memberi gambaran buruk terhadap pihak yang kurang memahami. Sekiranya kita mahu mencegah maksiat dan kemungkaran ikutilah apa yang digariskan oleh Rasulullah s.a.w. Jangan kita mempersoalkan keberkesanan dan logiknya kerana kita sendiri sama seperti yang menolak hukum Allah.

Akhirnya hudud yang sebenarnya sejak dari dulu lagi sudah lama dipersoal dan diperbahaskan dijadikan isu untuk menghentam dan mengkritik. Lebih malang lagi hingga sampai ke tahap musuh-bermusuhan dan kafir-mengkafirkan antara umat yang sudah sedia berpecah ini.

Janganlah kita begitu cepat membuat keputusan terhadap kedudukan seseorang itu di akhirat nanti. Kita hanya boleh menilai ini perbuatan dosa, ini perbuatan pahala. Orang ini menzahirkan maksiat, orang ini menzahirkan ibadat. Orang ini menjalankan hukum Allah, orang ini menolak hukum Allah. Cukup sekadar itu sahaja penilaian kita. Tak lebih daripada itu.

Walaupun perbuatan-perbuatan mereka itu boleh diumpamakan seperti mana sifat-sifat orang kafir dan munafiq yang disebutkan Allah dan Rasul-Nya, namun untuk kita menjustifikasikan kedudukan seseorang itu di akhirat seperti

"Oh, dia masuk neraka kerana perbuatannya itu"

"Oh, dia masuk syurga dengan amalannya itu"

Itu bukan urusan kita untuk menetukan. Hanya Allah dan Rasul-Nya saja yang berhak. Siapalah kita untuk menentukan.

TAHU PULA KITA HENDAK MENJATUHKAN HUKUMAN SEKEJAM-KEJAMNYA TERHADA PESALAH LAKU APABILA...

Nasib seorang isteri dihentak kepalanya dengan bata dan dicederakan dengan pisau oleh suaminya yang mabuk klik sini

Adik iparnya yang mabuk membunuh suaminya dan menyebabkan si isteri terpaksa menyara tiga orang anaknya klik sini

Kebinatangan seorang bapa menjadikan keempat-empat anaknya sebagai pemuas nafsu sejak 16 tahun yang lalu! klik sini

Seorang bapa tiri merogol seorang remaja berusia 15 tahun. Lebih malang lagi mangsa ditikam dan disimbah asid. klik sini

Kesemua mangsa tersebut adalah wanita

Wanita menjadi mangsa lelaki yang mabuk dan bernafsu binatang

Wanita mahukan keadilan sewajarnya, setaraf dengan kesalahan yang dilakukan dengan hukuman yang dijatuhkan. Bukan hukuman konvensional yang berbentuk hukuman penjara dan denda ribuan ringgit terhadap pesalah laku seperti mana yang dijalankan di negara kita

Bukankah wanita mahukan pembelaan dan keadilan dalam segala hal? Memperjuangkan kesamarataan, kedudukan, kelebihan dan kemuliaan wanita Muslim dalam segala apa yang lelaki dominasi berkurun dulu?

Malah ada sampai mempersoalkan keprejudisan mereka terhadap tafsir Al-Quran dan hadith kerana yang ahli-ahli dalam kedua-duanya semuanya lelaki.

Apabila ada wanita yang mempunyai kesedaran yang cukup tinggi dan mahu dijalankan hukuman kejam ini kepadanya secara sukarela serta dijadikan contoh kepada masyarakat, ramai yang mempersoalkan.

Hairannya, kini mana perginya keadilan yang diperjuangkan itu?

HIKMAH DI SEBALIK HUKUMAN KEJAM INI

Hudud ialah hukuman yang telah ditetapkan sendiri bentuk dan kadarnya oleh Allah dan Rasul-Nya. Tak kira pangkat, keturunan dan kekayaan, semua pesalah laku adalah berkedudukan sama rata dihadapan hudud, 1 hukuman yang tidak boleh dijual beli untuk melepaskan diri.
"Sesungguhnya orang-orang sebelum kalian musnah, tidak lain kerana mengenakan hukuman hudud ke atas seseorang miskin dan mengecualikan yang mulia. Demi jiwaku yang berada di Tangan-Nya, seandainya Fatimah (anak baginda) melakukan kesalahan sedemikian (mencuri), pasti akan potong tangannya jua."

(HR Bukhari)
Tetapi hudud tidaklah disama ratakan kepada setiap pesalah laku yang mempunyai tahap fizikal yang berbeza-beza. Hukuman yang kejam ini masih lagi boleh bertoleransi seperti mana pada zaman Nabi s.a.w pernah seorang yang kecil lagi lemah melakukan zina. Lalu perkara ini dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w
"Wahai Rasulullah! Sesungguhnya dia amat lemah untuk menerima hukuman tersebut sehingga jikalau kami menyebatnya sebanyak seratus kali, nescaya kami akan membunuhnya." Rasulullah s.a.w menjawab: "Ambillah tangkai kurma yang ada seratus ranting padanya dan sebatlah dia dengan sekali sebatan sahaja. Setelah itu bebaskanlah dia."
(Dikeluarkan oleh Ahmad dan dinilai sahih oleh Syu'aib al-Arna'uth dan rakan-rakannya dalam semakan mereka atas Musnad Ahmad)

Hukuman yang zalim dan tak berperikemanusiaan ini awal-awal lagi sudah digeruni. Malah ia cukup memberi kesan kepada pesalah laku yang menjalani hukuman ini sehingga 'trauma'. 'Trauma' yang membuatkan pesalah laku mewujudkan tembok pemisah antara dia dengan kesalahan lampau hinggakan tidak memungkinkan dia untuk kembali melakukannya lagi.

Tanyalah barisan pakar perundangan negara kita, berapa ramai penjenayah keluar masuk penjara? Berapa lama tempoh penjenayah yang baru sahaja keluar penjara masuk balik penjara? Berapa juta yang diperuntukkan negara untuk kos penjagaan penjara dan banduan di Malaysia? Tanyalah mereka hukuman apa lagi yang mampu menyelesaikan masalah jenayah di negara kita.

ALANGKAH BAIKNYA...

Yang arif memahamkan kepada yang kurang memahami dengan penuh hikmah dan kesabaran. Bertolenrasilah dengan mereka. Jangan begitu cepat menyerang, menghentam dan menghukum seseorang atas perbuatan mereka kerana tindakan kita yang terburu-buru itu hanya akan mebuatkan mereka menutup rapat telinga walaupun diakui ada juga benarnya. Tetapi kerana kita awal-awal lagi sudah menggoyah kredibiliti yang mereka ada, secara spontan mereka akan membela diri sendiri sama ada berada dalam bentuk

Berlindung dengan makin merapatkan telinga dan membutakan hati atau

Membela diri dengan apa saja ada walaupun dengan berkata yang mereka sendiri tahu seperti menegakkan benang yang basah

Jikalau mereka terus ego mempertahankan pandangan mereka, itu urusan mereka. Allah Maha Adil lagi Maha Mengetahui. Kita pula perbaikilah cara kita berdakwah. Janganlah kerana baru 1 langkah kita ambil, kita disempitkan dengan merasakan langkah itulah langkah yang pertama dan terakhir untuk berjaya membuat mereka menerima. Lalu apabila tak diterima dan tak tercapai objektif terus kita mati akal dan dengan cepat kita menghukum individu tersebut.

Yang kurang memahami pula lihatlah sesuatu itu dari sudut positif. Tak kiralah sesuatu yang datang itu dalam bentuk buruk, lapangkanlah dada untuk menerimanya. Janganlah terlalu cepat melenting dan menyemarakkan lagi api yang sedia dinyalakan. Bersabarlah, jangan kerana maruah dan status kita yang tak boleh dijentik kita curah pula minyak tanah pada api yang sudah sedia marak.

Walaupun kita sememangnya sudah sedia berpecah-belah dan berbeza perjuangan, tetapi janganlah kita saling bermusuhan. Sebaiknya kita manfaatkanlah perpecahan dan perbezaan itu untuk saling membaiki kelemahan masing-masing, bukan saling menjatuhkan.

Read More...

Saturday, August 22, 2009

Pencemaran Ramadhan???

0 comments
Panas membahang duduk di bawah khemah. Tetapi alhamdulillah, keberkesanan khatib dalam menyampaikan khutbah seperti berpidato menarik minat saya untuk terus mendengar. Kebiasaannya saya akan tersengguk-sengguk apabila mendengar khutbah kerana penyampaian khatib yang kurang berkesan dan hanya sekadar membaca teks yang disediakan. Bertepatanlah semalam khatib membaca khutbah bertajukkan 'Ramadhan' sempena hari ini kita sedang menjalankan Rukun Islam yang ke-3.

Sedang tekun mendengar setiap butir khutbah yang dibaca khatib hinggalah dibacanya sepotong hadith bermaksud:
"...bulan yang awalnya adalah rahmat, pertengahannya adalah keampunan, dan akhirnya adalah pembebasan diri dari neraka"

Saya tersentak!

Sedikit terganggu fikiran saya. Tidak lagi saya dapat menumpukan perhatian pada pembacaan khutbah yang sedang berkumandang seberapa ketika. Mengapa masih ada lagi penggunaan hadith lemah dalam menggalakkan jemaah untuk berpuasa, apatah lagi hadith palsu. Adakah dilakukannya dengan disedarinya atau tidak? Wallahua'lam.

ALANGKAH MALANGNYA RAMADHAN...

Apabila bulan yang mulia ini dicemari dengan penyebaran hadith-hadith lemah dan palsu, tak kiralah tentang kelebihan bulan Ramadhan, keutamaan puasa atau kelebihan solat tarawikh. Malah lebih malang lagi apabila penyebaran hadith-hadith yang lemah dan palsu ini dilakukan oleh golongan-golongan dipercayai ilmunya oleh masyarakat melalui ceramah atau penulisan mereka.

Ada pun individu atau mana-mana pihak yang terlalu ghairah untuk menggalakkan orang lain agar beribadah. Dibawanya hadith-hadith yang masyhur dikalangan orang ramai dan hadith-hadith mengenai nasihat dan kata-kata yang menawan agar masyarakat beramal padanya tanpa memastikan terlebih dahulu taraf hadith-hadith yang ingin disampaikan. Begitu juga hadith-hadith mengenai kelebihan surah-surah Al-Quran, kisah para nabi serta sebab-sebab penurunan ayat. Hinggakan hanya sepotong ayat atau kalimah, terlalu banyak pula hadith-hadith kelebihan beramal padanya. Sedangkan banyak hadith yang tidah sahih mengenainya, kecuali sedikit sahaja.

Apa yang menghairankan ialah, apakah hadith-hadith yang maqbul (sahih dan hasan) sudah habis dan diamalkan hinggakan dibawanya hadith-hadith lemah? Walaupun beramal dengan hadith-hadith lemah di dalam perkara fadhilat dibolehkan oleh sesetengah ulama, namun ia masih tertakluk kepada beberapa syarat yang perlu diambil kira.

Bahkan menurut Imam Bukhari, Imam Muslim, Yahya bin Ma'in dan Imam Ibn Hazm, adalah tidak boleh beramal dengan hadith lemah apatah lagi palsu dalam hukum hakam dan fadhail amal (kelebihan beramal). Malah Imam An-Nawawi dalam Muqaddimah Syarah Sahih Muslim, menyifatkan pendapat membolehkan beramal dengan hadith lemah dalam hukum hakam adalah tidak benar, malah sangat keji. Begitu juga dengan ulama pada masa kini, Syeikh Muhammad Nasir Al-Din Al-Albani dan Syeikh Ahmad Muhammad Syakir.

Malah ada juga mengharuskan riwayatkan hadith palsu selama mana ia menggalakkan kebaikan dan menegah keburukan. Mereka mereka-reka hadith mengenai kelebihan surah-surah Al-Quran dan sesetangah amalan baik bagi tujuan tersebut. Apabila dibacakan kepada mereka hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

Barangsiapa yang sengaja melakukan pendustaan ke atasku, maka siapkanlah tempat duduknya di dalam api neraka.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Tanpa segan silu mereka menjawab, "Kami tidak membuat dusta ke atas Nabi, sesungguhnya kami berdusta kerananya (Nabi). Kata-kata mereka itu umpama bahawa agama Nabi itu ada kekurangannya, lalu merekalah yang menyempurnakannya. Sedangkan Allah telah berfirman:

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu.

(terjemahan Al-Ma'idah:3)

ANTARA HADITH-HADITH LEMAH DAN PALSU YANG TERSEBAR DALAM BULAN RAMADHAN

Hadith yang diriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas: Berpuasalah kamu, nescaya kamu beroleh kesihatan.

Hadith ini adalah potongan hadith yang telah diriwayatkan oleh Ibn ‘Adi di dalam kitabnya al-Kamil fi Dhu‘afa’ melalui silsilah Nahsyal bin Sa‘id daripada al-Dhahak daripada Ibn ‘Abbas. Nahsyal adalah seorang yang “Matruk”(perawi yang dituduh berdusta), dan al-Dhahak tidak pernah mendengar hadith ini daripada Ibn ‘Abbas.

Al-Hafiz Ibn Hajar menyebut di dalam kitabnya Taqrib al-Tahzib bahawa: “Nahsyal bin Said adalah ‘matruk’, dan Ishaq bin Rahuyah telah menyatakan bahawa dia adalah pendusta”. Al-Hafiz al-‘Iraqi pula di dalam kitabnya Takhrij Ahadith fi Ihya’ Ulum al-Din “Hadith ini telah diriwayatkan oleh al-Tabrani di dalam kitabnya al-Awsat dan oleh Ibn al-Qayyim di dalam kitabnya al-Tibb al-Nabawi daripada Abu Hurairah dengan sanad (pengkajian terhadap silsilah rawi) yang lemah.
....................................................................................................................................

Daripada Abu Mas‘ud al-Ghifari berkata: Aku mendengar Rasulullah saw bersabda bermaksud:

Jika hamba-hamba Allah mengetahui apa yang ada pada bulan Ramadhan, tentulah mereka mengharapkan supaya bulan Ramadhan sepanjang tahun. Seorang lelaki dari Khuza‘ah berkata: Ceritakanlah kepada kami mengenainya. Lalu Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya syurga itu dihiaskan kerana bulan Ramadhan mulai dari awal tahun, sehingga apabila datang hari pertama bulan Ramadhan, angin bertiup dari bawah ‘Arasy lalu daun-daun syurga berdesiran. Melihat keadaan ini, lantas berkatalah para bidadari: Ya Tuhan kami, jadikanlah untuk kami di bulan ini suami-suami yang akan menyejukkan mata kami dengan mereka dan akan menyejukkan mata mereka dengan kami. Rasulullah saw bersabda lagi: Tiada seorang hamba pun yang berpuasa Ramadhan melainkan dikahwinkan dengan seorang isteri dari bidadari yang berada di dalam sebuah khemah dari mutiara besar yang berongga yang disifatkan oleh Allah sebagai: “Bidadari-bidadari yang jelita, putih bersih, dipingit dalam khemah”. Setiap seorang wanita dari bidadari itu mempunyai tujuh puluh perhiasan yang tiada berbeza warnanya antara satu sama lain, dan diberikan kepadanya tujuh puluh jenis harum-haruman yang baunya tidak berbeza antara satu sama lain. Setiap seorang wanita itu mempunyai sebuah katil yang dibuat daripada yakut merah yang bertatahkan mutiara. Di atas setiap katil terdapat tujuh puluh permaidani yang sebelah dalamnya daripada sutera halus. Di atas tujuh puluh permaidani itu terdapat tujuh puluh katil berhias. Setiap seorang wanita itu mempunyai tujuh puluh ribu pelayan yang terdiri dari kanak-kanak lelaki dan tujuh puluh ribu kanak-kanak perempuan yang akan menguruskan keperluannya. Tiap-tiap seorang kanak-kanak itu mempunyai sebuah dulang dari emas yang padanya ada jenis makanan yang suapan akhirnya mempunyai kelazatan yang tidak terdapat pada suapan yang pertama. Kepada suaminya diberikan sedemikian juga di atas katil dari yakut merah. Ini hanyalah ganjaran bagi tiap-tiap hari puasanya dari bulan Ramadhan selain dari kebajikan-kebajikan lain yang dikerjakannya.

(Diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah dan Ibn al-Jauzi di dalam kitabnya al-Maudhu‘at: daripada sumber Jarir bin Ayub al-Bajli, daripada al-Sya’bi, daripada Nafi’ bin Burdah, daripada Abu Mas ‘ud al-Ghifari.)

Hadith ini adalah palsu. Ia telah direka oleh Jarir bin Ayub. Al-Imam Ibn Hajar di dalam Lisan al-Mizan menyebut tentang Jarir bin Ayub: “Terkenal dengan lemah”. Kemudian beliau memetik kata-kata Abu Nai’m tentang Jarir: “Adalah dia (Jarir) seorang yang memalsukan hadith”. Ibn al-Jauzi juga telah menghukum beliau sebagai seorang yang memalsukan hadith.

....................................................................................................................................

Daripada Salman al-Farisi ra, bahawasanya Nabi saw berkhutbah kepada kami pada akhir bulan Sya’ban dan Baginda saw bersabda:

Wahai sekalian manusia, telah memayungi kamu 1 bulan yang agung, bulan yang padanya ada 1 malam yang lebih baik dari seribu bulan. Allah telah menjadikan puasa di bulan ini wajib, berqiyam pada malamnya sunat. Maka barangsiapa yang berbuatkebajikan padanya dengan 1 kebajikan, adalah serupa dengan orang menunaikan fardhu pada selainnya. Dan barangsiapa yang menunaikan perkara fardhu pada bulan ini, menyamai seperti menunaikan 70 fardhu di bulan-bulan lain. Ia adalah bulan sabar dan ganjarannya adalah syurga. Ia adalah bulan tolong-menolong, bulan yang ditambah padanya rezeki kepada orang yang beriman. Barangsiapa yang memberi makan pada bulan ini kepada orang yang berpuasa untuk berbuka puasa, maka amalan ini adalah pengampunan bagi dosa-dosanya, dan memerdekakannya daripada neraka, dan baginya pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurang pahala mereka sedikitpun. Mereka lalu bertanya: Ya Rasulullah! Bukan semua kami yang mampu menjamu orang yang berbuka puasa?. Lalu Rasulullah saw bersabda: “Allah akan memberi ganjaran ini kepada orang yang menjamu mereka yang berbuka puasa walau dengan seteguk susu, atau dengan sebiji tamar atau dengan secangkir air. Dan barangsiapa yang mengenyangkan seorang yang berpuasa, maka Allah memberikanya minum dari al-Haudh, iaitu minuman yang ia tidak akan dahaga sampailah ia masuk syurga. Ia adalah bulan yang awalnya adalah rahmat, pertengahannya adalah keampunan, dan akhirnya adalah pembebasan diri dari neraka. Maka perbanyakkanlah pada bulan ini dengan 4 perkara kebajikan. 2 perkara kamu akan mendapat keredhaan dari Tuhan kamu dan 2 perkara lagi kamu tidak dapat tidak mesti melakukannya. Adapun 2 perkara yang kamu akan mendapat keredhaan Tuhan kamu ialah syahadah “La ilaha illallah” dan kamu beristighfar padanya. Dan 2 perkara lagi yang kamu tidak dapat tidak mesti melakukannya ialah memohon syurga dan kamu meminta supaya dijauhkan daripada neraka”.

(Hadith ini diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah melalui perawi Ali bin Zaid bin Jad‘an daripada Said bin al-Musaiyib daripada Salman.)

Hadith ini adalah lemah, kerana lemahnya Ali bin Zaid. Al-Hafiz Ibn Hajar di dalam kitabnya Tahzib al-Tahzib (7/322-323) mengemukakan hukuman beberapa orang ulama terhadap Ali bin Zaid ini, antaranya:

Berkata Ibnu Sa’ad, “Di dalamnya ada kelemahan dan jangan berhujah dengannya,” berkata Imam Ahmad bin Hanbal, “Tidak kuat,” berkata Ibnu Ma’in, “Dhaif” berkata Ibnu Abi Khaitsamah, “Lemah di segala penjuru,” dan berkata Ibnu Khuzaimah, “Jangan berhujah dengan hadith ini, karena jelek hafalannya.” Dan Ibnu Khuzaimah berkata setelah meriwayatkan hadith ini, “Jika benar kabarnya.” Berkata Ibnu Hajar di dalam Al Athraf, “Sumbernya pada Ali bin Zaid bin Jad’an, dan dia lemah,” sebagaimana hal ini dinukilkan oleh Imam As Suyuthi di dalam Jam’ul Jawami’.

Ibn Abi Hatim pula di dalam kitabnya ‘Ilal al-Hadith telah menukil pendapat ayahnya yang menyatakan bahawa hadith ini adalah “Hadith Munkar”. Pendapat ini juga disokong oleh Syiekh Muhamad Nasirudin al-Albani yang turut menyatakan bahawa hadith ini adalah Munkar.

.........................................................................................................................................

Selain itu, terdapat juga hadith-hadith lemah dan palsu lain yang menyentuh tentang fadhilat sembahyang tarawikh secara khusus. Antara yang termasyhur ialah hadith yang diriwayatkan oleh Ali k.w tentang kelebihan tertentu pada setiap malam solat tarawikh. Hadith popular pada bulan Ramadhan ini yang menyebut tentang fadhilat setiap malam solat tarawikh ini adalah palsu. Hadith ini direka oleh puak Syi’ah untuk menonjolkan maqam ketinggian Ali k.w. Seperti mana yang didakwa oleh imam-imam Syi’ah bahawa beliau banyak menerima hadith-hadisth khusus yang tidak pernah diriwayatkan oleh sahabat-sahabat lain.

Sebagai contoh, pada malam ke-17, disebutkan bahawa ganjarannya ialah Allah s.w.t akan mengurniakan kepada orang yang sembahyang tarawikh pahala sekalian para Nabi. Cuba perhatikan apakah komentar Imam Ibn al-Qayyim dalam perkara ini. Beliau berkata:

Seolah-olah pendusta yang jahat ini (pembuat hadith palsu ini) tidak mengetahui jika seseorang yang selain daripada Nabi bersembahyang dengan umur Nabi Nuh saja, tidak akan ada seorang Nabi pun yang dapat menandinginya.

(Ibn al-Qayyim,cal-Manar al-Munif, hal.46)

Beliau telah menyenaraikan beberapa kriteria untuk mengenali hadith-hadith lemah tanpa melihat dan menyemak kepada sanadnya. Antara kriteria tersebut ialah:

Apabila sesuatu hadith itu menyebut tentang kelebihan dan ganjaran yang terlalu banyak apabila melakukan amalan yang kecil, dan dosa dan hukuman yang terlalu berat untuk kesalahan yang kecil yang mana ia tidak disebut oleh Rasulullah saw. Hal ini disebut sebagi al-Mujazafat.
(Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, hal.47)

KESIMPULANNYA

Demikianlah beberapa hadith yang saya bawakan sebagai contoh. Sebenarnya masih terdapat banyak lagi hadith-hadisth lemah dan palsu lain yang disebarkan kepada masyarakat. Tak dinafikan bahawa sebahagiannya mengandungi makna yang benar dan sesuai dengan syariat malah bertepatan pula dengan kajian yang dilakukan oleh manusia.

Contohnya tentang kelebihan berpuasa dari sudut kesihatan telah terbukti melalui kajian. Namun, sejauh mana kebenarannya sekalipun ia masih tetap tidak dibenarkan untuk disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. Bukan untuk menidakkan kebenaran fakta tersebut, tetapi adalah untuk mengelakkan pendustaan ke atas Rasulullah s.a.w. Jika dalam hal ini diizinkan, maka ia akan membuka ruang kepada golongan yang lain untuk akan turut mencipta hadith atau berhujah dengan hadith palsu yang berkaitan dengan urusan mereka lalu disandarkan kepada Rasulullah s.a.w.

Berkemungkinan juga hadith ini direka oleh ahli zuhud dan tasawuf yang menyeleweng bertujuan membangkitkan keghairahan masyarakat yang tidak mengetahui pelbagai kisah dan riwayat. Ia direka supaya masyarakat terpukau dan asyik mendengar ceritanya. Lalu masyarakat giat beribadat tanpa ilmu. Inilah penjelasan yang telah diberikan oleh Syeikh Mustafa al-Siba’ie di dalam kitabnya al-Sunnah.

Akhir bicara, renungilah pesanan al-Imam Abdullah ibn Mubarak:

Untuk mengetahui hadith sahih memerlukan kepada penelitian, sedangkan hadith lemah begitu mudah untuk didapati.

Read More...

 
Minima Glass Blogger Template by Competitions World | Originally Minima Template by Douglas Bowman