Tuesday, September 8, 2009

Kisah Harian Di Bulan Ramadhan

Malam ini masuknya 18 Ramadhan. Sudah seminggu tamatnya tender jamuan berbuka puasa yang keluarga kami dapat, Salisa Catering untuk Masjid Jamek Tun Uda, Seksyen 16. Kini barulah terasa lapang sedikit untuk mengupdate blog selepas demam lagi pada beberapa hari yang lepas.

Dalam kekalutan dengan kerja, agak suntuk masa untuk saya berblog. Sedikit saja masa yang dapat dicuri. Itu pun pada selepas solat Subuh supaya dapat mengelakkan daripada tidur balik akibat kekenyangan bersahur. Agak pagi sedikit barulah saya rehatkan mata sebentar sebelum menjalani kerja-kerja yang sedia menunggu saya.



Lebih kurang jam 11 pagi, mulalah masuk ke dapur untuk menggoreng wadey. Mula-mula ingat saja nak mencuba sebab daripada kecil lagi asyik tengok saja Umi buat. Tapi terasa rugi pula kalau tak belajar buat kuih ini. Ditambah lagi selepas dicabar Umi, terus saya buat. Tiba-tiba kerja ini menjadi kerja tetap saya pada bulan Ramadhan ini???

Tapi eloklah, Umi dapatlah siapkan kuih yang lain macam pulut panggang dan kuih yang agak klasik, tepung gomak.


Di belakang rumah pula, P. Pot (nama sebenar Hanafi, yang ini adik ke-4) dan Bibik Erra Pajira (itu sebutan indonnya, kalau orang kita sebut Erra Fazira) sibuk membasuh barang-barang niaga semalam. Tengok, rajin bukan?


Inilah rupa kuihnya kepada sesiapa yang tak tahu lagi. Umi buat lagi sedap daripada orang India sendiri buat, mereka sendiri yang akuinya kerana tak masam seperti orang India buat dan nampaklah cili keringnya, cili hijaunya dan bawang. Orang Melayu sendiri pun sudah ramai yang menggemarinya.

Yang saya buat ini dah cantik dah, tak macam 3 hari sebelum itu, habis kena kutuk dengan adik bongsu saya.

Umi siap cakap, "Ni kalau adik kau balik tengok, dia dah tahu bukan Umi yang goreng sebab yang tolong balik-balikkan kuih ini masa menggoreng dialah"

Saya terdiam. Terasa sedikit kagum dan cemburu pada adik bongsu saya. Untung dia, baru berumur 12 tahun sudah mempunyai minat memasak macam saya, rajin pula.

Jadi bila adik saya balik daripada sekolah, saya yang di dapur boleh dengar dia dia kritik, Umi! Siapa masak ni? Hitam! (sebenarnya taklah hitam, tapi lebih gelap daripada kebiasaan, haha)

Selepas mengoreng wadey, sambung pula kerja menyediakan jamuan berbuka pula. Potonglah segala apa sayur, kalau ada ikan sianglah ikan, kalau ada ayam potonglah ayam, huh~

Dah siap semua kerja itu barulah dapat tidur sekejap, zzzz...


Dalam jam 3 petang kena sambung kerja balik, siapkan semua barang-barang niaga untuk bazar Ramadhan dan jamuan di masjid. Selepas siapkan barang untuk ayah meniaga, barulah siapkan barang-barang untuk jamuan pula. Ayah dan P. Pot bertolak ke bazar lebih kurang jam 3.30 petang. Saya pula sebelum waktu Asar sudah kena bertolak daripada rumah, kalau tak kenalah tempuh jam macam ini.


Huh! Penat setting lauk-lauk seorang diri. Siap saja kerja terus masuk dewan solat buat apa yang patut sementara menunggu waktu berbuka. Adalakanya saya menulis draft-draft yang akan saya publish pada masa akan datang.


Lebih kurang jam 7 malam barulah P. Pot datang ke masjid daripada menolong ayah meniaga di bazar. Kasihan dia, nak datang ke masjid saja dah kena menapak 2 km. Tapi kena juga minta tolong dia, bukannya boleh saya handle 150 jemaah seorang diri.


Semua jemaah sedang berbuka puasa dengan air dan kurma saja dahulu. Kebanyakannya jemaah adalah warga Bangladesh, tak tahulah kenapa orang kita tak begitu berminat berbuka secara berjemaah semeriah sebegini. Agaknya sebab free kot...


Lauk yang saya paling suka sekali, daging masak asam pedas! Dalam katering Umi, inilah lauk killer. Kecur air liur. Dengan masamnya, pedasnya, sedikit rasa lemak disebabkan renehan lemak daging memang buat 1 mulut terangsang dengan rasanya. Dimakan pula dengan sayur kobis, memang 1 kombinasi lauk yang paling baik.

Selepas solat Maghrib barulah dapat makan yang berat. Masa mula-mula dulu terperanjat juga melihat kuantiti warga Bangladesh makan. Mana tidaknya, 3 kali ganda daripada saya. Tapi bila difikirkan-fikirkan yang kerja mereka ini berat-berat, fahamlah mengapa mereka makan sebanyak itu. Apa-apa pun tugas saya pada waktu ini adalah menjaga lauk. Lauk yang mana kurang kenalah ditambah.

Sepanjang 9 hari menguruskan jamuan berbuka di sana, amatlah banyak pengalaman yang saya dapat. Banyak sebenarnya yang ingin diceritakan, tapi rasanya terpaksa ditapis. Akan membuka pula pekung mana-mana pihak nanti. Jadi, zip mulut.

Hmm...

Kini sudah 18 Ramadhan ya...

4 comments:

Tendou Sani said...

woh...suka memasak juga rupanya...untung awak...leh blaja byk bnda ngn ummi...huhu...erm...daging masak asam pedas x pnah lak dgr...ni kali pertama...selalu ikan ja...begitu sedapkah...leh kongsi resepi ngn aku...hohoho!

Qalam (pena) said...

haah, mmg jarang org dgr. tp sani, kalau ko da mkn, ketagih ooo. mmg sedap! rsepinya? de je, tp tak ssedap cam umi watla, brgntung pd air tgn gak

happy with me aiezack said...

huhu msti meriah buka pose ramai2....

Qalam (pena) said...

haah. meriah sangat walaupun berbuka dengan kebanyakannya bukan orang kita.

 
Minima Glass Blogger Template by Competitions World | Originally Minima Template by Douglas Bowman