Saturday, August 1, 2009

Nak Kenal Tak?

Orang kata kalau tak kenal maka tak cinta. Tapi sebelum tak kenal mestilah kita tak tahu kan, tak tahu siapa dia. Maka terjadilah

'Tak Tahu Maka Tak Kenal'.
*Ntah apa-apalah

Haha!

Jadi kenalilah saya dahulu.

Bermulanya Kisah Harian Qalam

Ini bukan nak cerita pasal kasut buatan gombak yang dah season ok, tapi permulaan langkah saya yang akan menceritakan 'jadual hidup' saya.


Inilah van buruk saya! Hampir sebaya saya tau. Setiap pagi saya pergi niaga gunakan van ni la. Pernahlah diherdik kat pasar 2 minggu lepas, "Alihkan van kotor kamu ni!". Masa tu memang marah teramat sangatlah, tahulah kawan tu pakai Merc. Dengan muka yang tenang, start je engine terus gerak. Malas nak berbalas. Van ni pun Merc juga, MEZDA!!


Ayuh Si Buruk, kita gerak ke sana mencari rezeki untuk keluarga saya! Ramai lagi tanggungan umi dan ayah, jadi kamu tak boleh rosak. Vrooooomm....!!! Subuh-subuh lagi dah pergi tempat niaga. Makanya hari-hari kenalah bangun awal. *Eh, ko bila nak naik van? Tak nampak ayah dah nak gerak ni?* Habislah, ayah dah marah.


La La La Laaa… La, hari-hari kerja!
La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja.. kerja!


Tadaa! Cantik tak saya bungkus? Agak lajulah saya siapkan 1 bungkus nasi lemak ni *bukan bungkus tau, tapi "siapkan"*, tapi belum pernah catat lagi masanya, hehe. Daripada saya darjah 5 saya ikut meniaga nasi lemak, tapi pakai bekas polistrinlah masa tu. Masa form 1 baru pakai kertas. Kalau nak tahu berapa laju saya siapkan, gambarkan je lah eh kata-kata daripada mereka ni.

Budak kecil: Mak! Lajunya, macam kung fu. (Lepas tu dia gayakan tangan saya membungkus) *Haha! Ingat, budak kecil tak menipu tau.

Customer tetap saya: Efisien! *Ni lagi tak boleh blah, ringkas lagi padat. Haha!


Memang saya tak cukup tangan nak siapkan request customer. Bayangkanlah 3 tong nasi lemak habis dalam 2 jam lebih, haih. Peluh? Jangan cakaplah. Kalau nak mandi dah boleh terus menyabun. Tak payah basahkan badan lagi dah, haha! Mari kita temu ramah akak ni macam mana dengan prestasi kerja saya. "Oh! bagus dak ni, cepat, cekap dan amanah. Dah 5 tahun dia ni keje dengan akak. Akak ambil dia pun sebab dah lama dia kerja dengan suami akak masa umur dia 3 tahun lagi". *Bagusnya kau, ni umi pun kau dah tak kenal lagi eh? Haha!


Sampai juga akhirnya di stesen KTM Shah Alam. *Habislah, Dah lah saya dalam mode hitam pait lagi masin. *Yang mengata saya tu lagilah, hehe.


Sampai pun tren, hari-hari lambat. Itulah, bawa laju sangat sampai getah tayar pun haus. Lepas tu bawa lagi tren tu laju-laju dengan tayar besi sampai hangit bau. Akak, cheese! *Nah! dub mata kau.* Jadi, masa ni lah saya study. Kalau malas, saya rangkalah post-post untuk blog saya. Kalau tak nanti saya pening sebab fikiran saya 'berkata-kata' untuk merangka post yang berkualiti, insyaallah.


Haih...bila da sampai stesen Bank Negara nak kena menapak lak pergi stesen LRT. Dah lah tadi dalam mode hitam pait lagi masin, tambah lagi dengan menapak jauh-jauh ni?




Nampak tak jejantas tu. Saya prefer naik je lah jejantas tu kalau nak pergi kolej saya walaupun boleh melintas jalan ni. Bahaya ooo...tak pasal-pasal nanti senang je dapat 'salam' daripada pemandu lain terutama penunggang motor, macam brother hari tu dapat tanpa diminta.


Yeah! Sampai pun kolej, KLMU yang 'Terunggul' *Silalah ingat balik iklan-iklan yang dimainkan di corong radio dan di tv. Apesal ayat skema sangat ni.


Ada presentation lak. Dan ini dia presenter yang bersemangat dan petah berbicara, lagaknya laksana seorang lecture.


Barisan juri yang sedang mengadili presentation Miss Ain*Eh, tadi tu lecturer ke? Yang kat kerusi hitam tu macam kasut buatan gombak je.


Kelas ni lah saya paling rajin sekali. Rajin tengok jam, hehe.


Erk! Dah kenyang.*Sori, tak ada gambar tengah makan, semua melantak sakan sampai meja bersepah dengan nasi, jadi faham-fahamla eh.


Pas je solat Zuhur, de lagi kelas. Adoi, kelas 'Correct or Not?' la pulak. Masa ni perut dah kenyang, hati pun senanglah. Senang nak tido, hehe.*Padahal hati da boring, tak sabar da nak balik)


Jeng3! Part inilah paling best. Asal dapat naik tren ke Shah Alam je da terasa cam da balik sebab jadual perjalanan tren selalu je tunda. Sekali tunda nak kena tunggu 40 minit lagi la, haih. Jadi untuk mengurangkan tension, macam biasalah, MERANGKA POST!!!


"Aku, pen dan kertas" memang tak dapat dipisahkan sekarang. Kalau tak ada 2 benda ni kat saya, haih...memang peninglah kepala sebab fikiran saya akan berkata-kata sampai pada 1 tahap kepala saya akan sakit teramat sangat. Jadi, kenalah saya luahkan di atas kertas. Apa yang saya harapkan, dengan penulisan dan suara minoriti ini akan bergema lantang pada suatu hari nanti. Mengembalikan kefahaman dan pengamalan Islam kepada yang asalnya, insyaallah!

Ha, da kenalkan. Jadi jomlah bercinta pula.

?????????????????

Bercintalah dengan suara minoriti ini.

 
Minima Glass Blogger Template by Competitions World | Originally Minima Template by Douglas Bowman